Rozwój gastronomii w Polsce

Gastronomia to rodzaj działalności gospodarczej, która polega na prowadzeniu np. restauracji, barów, stołówek itp. Inne znaczenie tego słowa definiuje gastronomię jako sztukę przyrządzania oraz podawania potraw na podstawie wiedzy kulinarnej.

Przez ostatnie lata rynek gastronomiczny nie przynosił wiele profitów, lecz stopniowo zauważa się wzrost popytu na usługi gastronomiczne. Wynika to z polepszenia warunków finansowych społeczeństwa, a także ze zwiększania się oferty gastronomicznej. Rozwój jaki obserwuje się w tej branży napawa optymizmem na przyszłość. Osoby marzące o otwarciu własnej restauracji czy kawiarni mają wciąż szerokie pole do popisu. Dlatego też polski rynek gastronomiczny jest nadal dość mały w skonfrontowaniu z gastronomią w krajach europejskich.

Poza tym należy wspomnieć, iż rynek gastronomiczny jest jednym z najważniejszych alternatywnych kanałów sprzedaży produktów spożywczych. Właśnie producentom żywności zależy na rozwoju polskiej gastronomii, gdyż liczą na zwiększenie sprzedaży swoich produktów.

Natomiast Polacy coraz częściej jadają poza domem np. w restauracjach, barach itd. Dlatego też powstaje coraz większa liczba lokali gastronomicznych dla przeciętnego „Kowalskiego”. Poza tym nowo powstałe lokale wypełniają nisze rynkową, którą wciąż w naszym kraju są różnego rodzaju punkty gastronomiczne. Największy wzrost obserwuje się w punktach gastronomicznych należących do określonej sieci, które w określony sposób budują podobny standard menu oraz obsługi. Mimo wszystko rynek gastronomiczny jest dość rozproszony, gdyż niespełna ponad 10% punktów gastronomicznych należy do sieci gastronomicznych.

Zwyczaje Polaków ulegają stopniowym zmianom i coraz częściej spożywa się posiłki poza domem. Automatycznie przekłada się to na wzrost przychodów restauratorów, a co za tym idzie rozwój całego rynku gastronomicznego.